Festiwale filmowe, dlaczego są potrzebne?

 

Przez ostatnie 30 lat bardzo dynamicznie rozwijał się ruch Festiwalowy. Festiwale filmowe mają dziś ponad 3000 różnych festiwali na całym świecie, od festiwali filmów niskobudżetowych lub ultrakrótkich po najsłynniejsze pokazy filmowe na świecie, które odbywają się w Cannes. Zobaczmy, czym są festiwale filmowe, jaka jest ich rola dzisiaj i czym jest specyfika największych z nich.

Rola festiwali dzisiaj

W Warunkach dominacji hollywoodzkiego głównego nurtu w światowej kasie widzowie muszą mieć możliwość oglądania „innego” filmu: eksperymentalnego, autorskiego, który czasami wyprzedza czas i ma szansę pozostać w historii, ale nie ma potencjału wynajmu tu i teraz.

Tylko bardzo duże festiwale mogą wpłynąć na losy filmu: pomóc znaleźć widza do komercyjnego kina drugiego rzędu lub przygotować grunt pod wypożyczenie kina autorskiego. Jednak trzy tysiące festiwali na całym świecie pozwalają widzowi prawie każdego dużego miasta przynajmniej raz w roku dotknąć autentycznego współczesnego kina, a nawet spojrzeć na zagraniczne gwiazdy. Obecność festiwali nawet w odległych zakątkach planety pozwala europejskim selekcjonerom festiwalowym znaleźć obiecujących młodych reżyserów i zaprosić ich na duże festiwale w Europie.

Najbardziej wpływowymi festiwalami filmowymi są festiwale z konkursem pełnometrażowych filmów fabularnych klasy A. taki festiwal w kraju może być tylko jeden. Obecnie na świecie jest ich tylko 15.

Najważniejsze to Cannes, Wenecja i Berlin. Każdy z nich ma swoje własne cechy pod względem wyboru konkursowych zdjęć i organizacji.

Festiwal w Cannes

Współczesną hierarchię prowadzą festiwale filmowe w Cannes— jest to największy i najbardziej wpływowy Festiwal. Jednym z kluczowych ego postaci kilku dekad był Gilles Jacob – dyrektor wykonawczy Festiwalu Filmowego w Cannes. Jego zadaniem było poszukiwanie nazwisk i filmów nie tyle aktualnych Dzisiaj, co potencjalnie istotnych jutro i zdolnych do stworzenia pewnego trendu w naszym zmieniającym się świecie przez co najmniej 5 lat. Konkurs, opracowany przez Jacoba, prawie zawsze był przemyślany, w którym przy pozornej różnorodności krajów i nazw często można było prześledzić pewne wspólne tematy. To Gilles Jacob dostrzegł ogromny potencjał amerykańskiego kina z Lat 90. i doprowadził do najwyższej nagrody Stevena Soderbergha, Davida Lyncha, braci Coen i Quentina Tarantino.

Festiwal w Berlinie

Berlinale koncentruje się na postępowej kinematografii geopolitycznej. Częściowo taka koncepcja została pierwotnie ustanowiona. Dziś Festiwal w Berlinie jest często oskarżany o zaangażowanie polityczne i przesadną uwagę na współczesne problemy świata, od praw mniejszości seksualnych po temat emigracji. Jury zwraca również szczególną uwagę na to, aby w programie festiwalowym prezentowane były filmy z całego świata.

Festiwal Wenecki

Jeśli Berlin kojarzy się z zaangażowaniem politycznym, a w Cannes ustalana jest agenda kina i kręcą się poważne pieniądze, to Wenecja jest wzorem manieryzmu estetycznego. To Wenecja honoruje zasadę czystego kina. Na Festiwalu Filmowym w Wenecji poszły ciąg filmów rekrutujących się reżyserów: Bergmana, Godarda, Kurosawy, Truffauta.

Festiwale filmowe, jaka jest dziś rola?

Z jednej strony nie zawsze stają się niezawodnymi przewodnikami w świecie prawdziwej sztuki. Arcydzieła często pojawiają się zaledwie kilka dekad później, a większość filmów, które dziś są uważane za szczyt sztuki filmowej, ma dość skromną historię festiwalową.

Z drugiej strony festiwale filmowe dają możliwość obejrzenia oryginalnego kina autorskiego na dużym ekranie, które może nie trafić do kin, a Filmy-zwycięzcy największych festiwali, jeśli nie przejdą na zawsze do historii kina, to na pewno nikt z widzów nie pozostawi obojętnym.

Cannes Film Festival 2016 Highlights

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tworzenie wielkiego kina. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *