Wewnętrzny świat postaci w kinie

Persona (1966) Trailer

Kino lat 60-tych zwraca szczególną uwagę na wewnętrzny świat bohatera. Reżyserzy wymyślają wiele sposobów jego ekspresji: możesz odkryć bohatera poprzez religijne aspekty świadomości, możesz umieścić widza w miejscu głównej postaci lub całkowicie zanurzyć się w psychice tej postaci, przedstawiając sny, fantazje i wspomnienia. Trend ten rozwija się coraz bardziej-zapoczątkowany w latach 50 osiąga szczyt w następnej dekadzie. Prześledźmy, jakie techniki zastosowali reżyserzy, aby odzwierciedlić wewnętrzny świat bohaterów.

Wewnętrzny świat bohatera przez Religijne objawienia

Według twórców filmowych i wielu czołowych filmowców z połowy XX wieku kamera jest tylko bezwstydnym rejestratorem rzeczywistości. Ale jednocześnie reżyserzy odkrywają, że ta właściwość jest Podwójna: jednocześnie kamera jest w stanie uchwycić nieuchwytne i pokazać boski początek w człowieku i otaczającej rzeczywistości. To odkrycie było podobne do odkrycia surrealistów: jeśli coś zostało sfilmowane, to faktycznie sięwydarzyło. W ten sposób film staje się nowym medium, które może łączyć uchwyconą rzeczywistość fizyczną z cudami religijnymi.

Spojrzenie na wydarzenia z perspektywy bohatera

W 1960 roku Alfred Hitchcock, znany z rozrywkowych thrillerów szpiegowskich, nakręca szokujący współczesny Horror Psycho, w którym szczegółowo analizuje wewnętrzny świat maniaka, a nawet stawia widza na swoim miejscu. Większość poprzedników Hitchcocka, zgodnie z poglądami z lat 50., Działa „w trzeciej osobie”, gdy kamera jest tylko obojętnym obserwatorem wydarzeń. A Hitchcock zaczyna prowadzić narrację z perspektywy zabójcy. Reżyser umiejętnie manipuluje percepcją widzów — zaczynamy wierzyć w niewinność bohatera i wczuwaćsię w jego wewnętrzne zmagania.

Sennik Bohatera

Przedstawianie snów postaci w filmie jest najłatwiejszym sposobem dla ujawnienia wewnętrznego świata i doświadczeń.  Dziwaczne sny stają się być może jednym z powodównajwyższej nagrody, jaką film otrzymuje na Festiwalu Filmowymw Wenecji. Tak ważne było dla epoki zaangażowanie w wewnętrzny świat bohatera!

Całkowite zanurzenie się w umyśle bohatera

Ale reżyserzy nie zatrzymują się na snach. W 1963 r. Fellini kręciswoje wielkie dzieło-magnum opus – Film „osiem i pół”. Główny bohater jest niezwykle podobny do samego Felliniego — to reżyser Guido Anselmi, który znajduje się w kryzysie twórczym. Reżyser swobodnie porusza widza między niepowiązanymi napierwszy rzut oka odcinkami: rzeczywistością, fantazjami głównego bohatera, prawdziwymi wspomnieniami i snami samego Felliniego. Po kolejnym sklejeniu trudno od razu zrozumieć, nie tylko na jakim poziomie rzeczywistości jesteśmy, ale także w czyjej głowie się znaleźliśmy-czy to w głowie Guido Anselmi, czy w głowie samego Federico Felliniego, ponieważ film jest pod wieloma względami autobiograficzny.

Idąc dalej, dotychczasowe filmy raczej realistycznego reżysera będą coraz bardziej przypominały jeden wielki sen – na przykład” Miasto Kobiet „(1980) wyrosło całkowicie ze snu Guido Anselmi, który widzimy w”ośmiu i pół”. Odtąd możemy nie tylko zobaczyć historię oczami bohatera, ale także być świadkami historii, któradzieje się wyłącznie w jego głowie.

Pod koniec dekady omawiany trend spada. Z życia odchodzą głównie teoretycy kina spirytystycznego-Siegfried Krakauer i Andre Bazin. Jednocześnie dochodzi do gwałtownego wzrostu liczby lewicowych ruchów intelektualnych, które dotyczą kontekstu politycznego i społecznego. W rezultacie reżyserzy, którzy nadal żyją w fikcyjnych światach, tracą kontakt z publicznością. Widać to wyraźnie na przykładzie późnego Felliniego, który ostatecznie sam się zamknął.

Ale osiągnięcia lat 60 nie poszły na marne — techniki potrzebne reżyserom aby wyrazić wewnętrzny świat bohatera są nadal używane w kinie.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tworzenie wielkiego kina. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *