Blockbuster, jak on zmienił kinematografię

Blockbuster, jego tworzenie:

1) agresywna promocja książki źródłowej przed wydaniem filmu.

2) masowa reklama w telewizji, która pochłonęła prawie jedną dziesiątą budżetu. Jednostki reklamowe w prawie wszystkich programach sportowych w prime time zostały wykupione na trzy dni przed premierą. W kilku programach telewizyjnych pojawili się aktorzy z filmu.

Punktem kulminacyjnym tego wyrafinowanego ciasta marketingowego było wydanie filmu na 409 ekranach w całym kraju. Zazwyczaj film był produkowany tylko w niewielkiej liczbie kin, a liczba ekranów wzrastała tylko w przypadku pomyślnego wypożyczenia. Teraz było inaczej. Ludzie wałami powalili do kina-nikt nie chciał dzień po premierze wyglądać jak zwykły film, który nie poszedł na film, o którym dziś wszyscy dyskutują.

Wkrótce po „szczękach” pojawiły się Gwiezdne Wojny George ‚ a Lucasa, które do dziś zajmują drugie miejsce na liście absolutnych rekordzistów wypożyczalni w USA po uwzględnieniu inflacji. Te dwa precedensy dały producentom konkretny przepis na to, jak należy nakręcić film, aby przejść do niego. Odtąd  każdy blockbuster i jego koncepcja opiera się na trzech filarach: the look, the hook and The book. Przeanalizujmy ten schemat na przykładzie Gwiezdnych Wojen»

THE LOOK (SPOJRZENIE)

Film ma przyciągnąć widza niezwykłym spektaklem, który przyciągnie go na duże ekrany kin. Zawrotne loty w przestrzeni międzygwiezdnej są całkiem odpowiednie.

THE HOOK (HAK)

Widza powinna przyciągnąć historia spełniająca dwa parametry: bardzo prosta, a jednocześnie intrygująca. Spielberg, na przykład, uważa, że blockbuster i jego koncepcja powinna być taka prosta, że można ją przedstawić w ciągu jednej minuty. A co z „Star Wars”? Bohaterowie muszą uratować uwięzioną księżniczkę. Czy im się to uda? Ta fabuła może być opowiedziana za minutę, a intryga jest zrozumiała dla każdego dziecka.

THE BOOK (KSIĄŻKA)

Sprzedaż powiązanych produktów-merchandising-odgrywa kluczową rolę. To właśnie pozwala producentom uzyskać dodatkowy zysk, a także zachować film w pamięci ludowej i położyć podwaliny pod kontynuację. Wystarczy powiedzieć, że Gwiezdne Wojny przyniosły twórcom więcej pieniędzy ze sprzedaży zabawek i gier wideo niż z wypożyczalni filmów. Co więcej, George Lucas z góry miał na myśli wydanie zabawek i dlatego nasycił obraz wieloma rozpoznawalnymi i oryginalnymi postaciami: od robotów po kosmitów.

Co w końcu?

Pojawienie się prostego przepisu na sukces kasowy uderzyło w rolę reżysera. W 1970 duże studia nie znały przepisu na sukces i ryzykowały oferowanie dużych projektów początkującym reżyserom z ich wizją-taki stał się udany „Ojciec chrzestny”. Autorskie, głównie Kino europejskie, było wcześniej postrzegane jako podstawa podstaw, od niego odpychane. A od 1980 roku Centrum i peryferia zamieniły się miejscami.

W 1980 roku kino autorskie znalazło się na peryferiach, a na czele stał główny nurt hollywoodzkiego kina-ponadnarodowego i przeznaczonego do dystrybucji planetarnej. Okazało się, że blockbuster, jego koncepcja i ambicje produkcyjne są czasami znacznie ważniejsze niż twórcza wizja.

Blockbuster i jego koncepcja, która powstała w drugiej połowie lat siedemdziesiątych, z powodzeniem istnieje w branży do tej pory. W kinach na całym świecie dominują proste w fabule, bardzo spektakularne w przedstawieniu historie z dobrym potencjałem sprzedaży powiązanych produktów. Dla widza w takich filmach twarz rozpoznawalnego bohatera komiksu jest wiele razy ważniejsza niż imię reżysera.

To prawda, że mówiąc o blockbaster, musimy pamiętać, że blockbuster – to przede wszystkim film o ogromnej kasie. W związku z tym Filmu nie można nazwać takim przed rozpoczęciem wypożyczenia lub w wyniku niepowodzenia.

What makes a movie a blockbuster?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tworzenie wielkiego kina. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *